مدت زمان لازم برای یادگیری زبان

زبان‌آموزانی که به‌تازگی، یادگیری زبانی جدید (انگلیسی، فرانسه، یا آلمانی) را آغاز کرده‌اند؛ یا می‌خواهند به هر دلیلی (تحصیل در خارج از کشور، کار، و …) مدرک تافل یا آیلتس بگیرند؛ معمولاً سؤالات زیر برایشان ایجاد می‌شود:

یادگیری زبان فرانسه چقدر طول می کشه؟

یادگیری زبان آلمانی چقدر طول می‌کشد؟

یادگیری زبان انگلیسی چقدر طول می‌کشد؟

چطور در کوتاه‌ترین زمان، زبان انگلیسی یاد بگیرم؟

و سؤالاتی از این قبیل

حقیقت این است که برفرض اگر شما بپرسید که مدت‌زمان یادگیری زبان انگلیسی چقدر است و در جواب فوراً به شما بگویند: ۳ ماه! این جواب اصلاً نمی‌تواند جواب دقیقی باشد. زیرا این مسئله به پارامترهای زیادی بستگی دارد که تعدادی از آن‌ها را لیست کرده‌ام:

سطح فعلی: الآن در چه سطحی قرار دارید؟

سطح مورد انتظار: معیار شما از تسلط به زبان موردنظر چیست؟ و می‌خواهید به چه جایگاهی برسید؟

زمان: چقدر در طول روز می‌خواهید برای یادگیری زبان، وقت بگذارید؟

امکاناتی که در اختیار دارید چیست؟ چقدر انگیزه دارید؟

و ده‌ها سؤال دیگر که هرچه اطلاعات ما از این سؤالات بیشتر باشد، می‌توان گفت که جواب ما نیز تا حدودی به واقعیت نزدیک است.

در بین پارامترهای فوق، پارامتر مورداشاره در سؤال دوم، یعنی سطحی که انتظار دارید به آن برسید، نسبت به بقیه از اهمیت بالاتری برخوردار است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

توجه: در ادامه‌ی این نوشته هر‌جا می‌گوییم زبان انگلیسی، منظور زبان فرانسه و آلمانی نیز هست و فرقی بین اینها وجود ندارد.

۱- مقیاس تسلط در یادگیری زبان انگلیسی

در سطح اروپا، مقیاسی کلی و استاندارد برای حد تسلط وجود دارد که به اختصار به آن CEFRL میگویند. دانستن این مقیاس و حد و حدود آن، می‌تواند یک دید کلی نسبت به مدت‌زمان موردنیاز برای رسیدن به تسلط به ما بدهد.

سطح مقدماتی (A1): کلاس گردشگری

یک مبتدی دایره‌ی لغات بسیار کمی دارد. مبتدی‌ها می‌توانند سلام و احوالپرسی ساده را انجام دهند؛ می‌توانند سؤالات ساده‌ای بپرسند؛ می‌توانند احساس خوب یا بد خود را نسبت به چیزی بیان کنند. نیز شاید بتوانند با کمک یک دیکشنری یا کتاب‌های مکالمات آماده تا حد خیلی کمی با بومی زبان‌ها ارتباط برقرار کنند.

سطح متوسط (A2-B1): بازماندگان

یک زبان‌آموز سطح متوسط می‌تواند عبارات و اظهارات مختلفی را به زبان انگلیسی بسازد. تقریباً با زحمت بسیار کمی می‌تواند در رابطه با زمان، آب‌وهوا، مکان، علاقه‌مندی‌ها و چیزهایی که دوست ندارد، صحبت کند. زبان‌آموزان سطح متوسط می‌توانند زمان‌های حال، گذشته و آینده را استفاده کنند اما هنوز اشتباهاتی در به کار بردن این زمان‌ها دارند. نیز قادر هستند که در رابطه با موضوعات مشخصی با بومی زبان‌ها صحبت کنند.

سطح پیشرفته (B2-C1): تقریباً مسلط

زبان‌آموزی که در سطح پیشرفته قرار دارد می‌تواند برنامه‌های معمولی رسانه‌ها را با زحمت اندکی درک کند (تلویزیون، فیلم، رادیو، اخبار و موسیقی). می‌تواند که یک مکالمه‌ی طولانی، با افراد انگلیسی‌زبان داشته باشد و حتی می‌تواند این مکالمه در یک محیط نویزی واقع شود (یعنی مکالمه با بیش از یک نفر یا مکالمه در شرایطی که سروصدای زیادی وجود دارد).

سطح بسیار پیشرفته (C2): مسلط

زبان‌آموز مسلط تقریباً می‌تواند تمامی برنامه‌های رسانه‌ای را بفهمد. می‌تواند با انگلیسی‌زبان‌ها مکالمه‌ی طولانی‌مدت داشته باشد. می‌تواند که در محیط‌های پرجنب‌وجوش صحبت کند. زبان‌آموز مسلط، لزوماً نیازی نیست که لهجه‌ای عالی به زبان انگلیسی داشته باشد. زبان‌آموز مسلط می‌تواند رمان‌های بسیار بلند زبان انگلیسی بخواند و منظورش را در مطالب نوشتاری به‌خوبی بیان کند.

بومی زبان: زبان مادری

زبان انگلیسی برای بومی زبان یا زبان اول است یا زبانی است که مدت‌زمان بسیار زیادی از زندگی‌اش را با آن صحبت کرده است.

واقعاً تا چه حد می‌خواهید مسلط باشید؟

با توجه به تعاریف فوق، تسلط به زبان انگلیسی می‌تواند در بازه‌ی بسیار زیادی تعریف شود. برای بعضی‌ها تسلط به زبان انگلیسی چیزی است که شاید هیچ‌وقت به آن نتوان رسید. برای برخی دیگر اما می‌تواند در این حد باشد که بتوانند با دیگران مکالمات روزمره را با اندک تلاشی انجام دهند.

۲- تخمینی از مدت زمان مورد نیاز برای یادگیری زبان انگلیسی از صفر

از دیدگاه موسسه دنیای زبان ، تسلط به زبان انگلیسی در کوتاه‌مدت، تنها زمانی مقدور است که ساک خودتان را جمع نموده و به یک کشور انگلیسی‌زبان سفر کنید. یا اینکه دل از همه‌چیز بکنید و از ۲۴ ساعت شبانه‌روز، ۱۰ الی ۱۵ ساعت آن را به یادگیری زبان انگلیسی اختصاص دهید. این موقعیت‌ها را اصطلاحاً غوطه‌ور شدن می‌نامند. هیچ‌کس نمی‌تواند سرعت بالای یادگیری زبان انگلیسی، با قرار گرفتن در این موقعیت‌ها را انکار کند.

ما نمی‌خواهیم به شما دروغ بگویم که رسیدن به حد تسلط در زمان انگلیسی در مدت سه ماه شدنی است. زیرا اگر شما این‌چنین انتظاراتی را از تلاش خود برای یادگیری زبان انگلیسی داشته باشید؛ وقتی‌که این زمان بیشتر طول بکشد، بسیار ناامید می‌شوید. اگر بخواهیم واقع‌گرا باشیم، رسیدن به تسلط در زبان انگلیسی، در حالت عالی چندین سال ممکن است به طول بیانجامد.

تخمین مدت‌زمان لازم:

مهارت = A2، B1

تسلط = B2، C1، یا C2

این تخمین‌ها با فرض اینکه زبان‌آموز از صفر می‌خواهد شروع کند انجام گرفته است.

مهارت در زبان انگلیسی از راه غوطه‌ور شدن یا زندگی در یک کشور انگلیسی‌زبان (۳ تا ۶ ماه)

مهارت در زبان انگلیسی بدون غوطه‌ور شدن از به‌صورت یادگیری مستقل (بسته به شدت یادگیری، ۱ تا ۲ سال)

مهارت در زبان انگلیسی با استفاده از کلاس‌های آموزش زبان (۲ تا ۴ سال)

تسلط به زبان انگلیسی از راه غوطه‌ور شدن (تقریباً دو سال)

تسلط به زبان انگلیسی از راه کلاس‌های آموزش زبان (بیش از پنج سال)

تسلط به زبان انگلیسی به‌صورت یادگیری مستقل (بسیار متغیر)

در یک تحقیق که توسط دکتر هرویتز انجام شده بود، ایشان از زبان‌آموزان سؤال می‌کرد که اگر زبان‌آموزی روزی یک ساعت زبان کار کند، چه مدت‌زمانی طول می‌کشد تا به حد تسلط برسد. ۴۰ درصد افراد معتقد بودند که یک تا دو سال بیشتر طول نمی‌کشد که با این زمان به حد تسلط رسید. دکتر هرویتز این پاسخ را بسیار غیرواقعی می‌داند و توضیح می‌دهد که کسانی که این عقیده را دارند به‌احتمال‌زیاد پس‌ازاینکه ببینند تلاششان هنوز به نتیجه نرسیده است، یادگیری زبان انگلیسی را ول کنند.

۳- یادگیری زبان‌های انگلیسی، فرانسه و آلمانی در کوتاه‌ترین زمان، با استفاده از اپلیکیشن زبانشناس

زبانشناس برای یادگیری زبان‌های انگلیسی، فرانسه و آلمانی، اپلیکیشن های اندرویدی ارائه نموده است که یادگیری این زبان‌ها را برای شما سریع و ساده نماید (البته اپلیکیشن iOS نیز تا ماه‌های آینده آماده می‌شود). سؤال این است که اپلیکیشن زبانشناس چه امکاناتی در اختیار شما قرار می‌دهد که یادگیری این زبان‌ها را جذاب‌تر و سریع‌تر می‌کند؟

اول‌ازهمه بایستی بگویم که برای استفاده از این اپلیکیشن بایستی در سطح A1 قرار داشته باشید. اگر سطح شما نزدیک به صفر است، این اپلیکیشن برای شما کاربرد زیادی ندارد و بایستی ابتدا خود را به سطح مقدماتی A1 برسانید، و بعد از اپلیکیشن زبانشناس استفاده نمایید. اما اگر سطح شما مقدماتی و بالاتر از آن باشد، اپلیکیشن زبانشناس با ارائه‌ی امکانات زیر باعث می‌شود که در سریع‌ترین زمان ممکن، زبان موردعلاقه‌ی خود را یاد بگیرید.

۱-۳- ارائه‌ی منابع متنوع و گسترده:

در زبانشناس برای تمامی سطوح از سطح مقدماتی تا پیشرفته، منابع آموزشی وجود دارد که سعی شده است این منابع آموزشی از بین بهترین‌ها انتخاب شود.

۱-۳- روش ابتکاری برای افزایش دایره‌ی لغات:

یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای هر زبان‌آموزی، افزایش دایره‌ی لغات است. و دایره‌ی لغت رابطه‌ی مستقیمی با میزان تسلط به زبان دارد. از طرفی بنده در دو پست مجرا (پست اول – پست دوم) توضیح دادم که چرا روش‌های مرسوم یادگیری لغت، که معمولاً بر پایه‌ی تکرار و حفظ کردن هستند، برای افزایش دایره‌ی لغات مناسب نیستند. تیم زبانشناس با تکیه‌بر تجربیات موجود، روشی ابتکاری برای افزایش دایره‌ی لغات درون اپلیکیشن پیاده‌سازی نموده است که یادگیری لغات جدید را برای شما بهینه می‌نماید.

۳-۳- یادگیری گرامر به‌صورت ناخودآگاه

برخی پکیج‌های تخصصی اپلیکیشن زبانشناس شامل درس‌نامه‌هایی است که با خواندن آن‌ها به‌طور ناخودآگاه گرامر زبان را یاد می‌گیرید.

۴-۳- یادگیری مکالمه

اپلیکیشن زبانشناس طوری طراحی شده است که با پیاده‌سازی روش‌هایی مانند تکنیک سایه، و استراتژی‌های بیان‌شده در نوشته‌ی پنج استراتژی برای تقویت مکالمه زبان انگلیسی ، مهارت مکالمه‌ی شما به‌سرعت تقویت شود.

 

جهت ثبت نام و شروع کلاس مورد علاقه و نیاز خود هرچه سریع تر با شماره های آموزشگاه تماس بگیرید . همکاران ما در خدمت شما خواهند بود/

Tags: , , ,